Allmänt
Fru Perenn AB (559339-0585) säljer varor till konsument och företag inom Sverige. Vår försäljning sker uteslutande via webbplatsen (https://www.fruperenn.se). Du är alltid välkommen att kontakta oss med frågor om vårt sortiment och din beställning genom e-post till adressen info@fruperenn.se. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge kundservice via telefon.
När du beställer från oss är det ditt ansvar att bevaka kommunikation som sänds till din angivna e-postadress samt mobiltelefonnummer för SMS, då all kommunikation om din leverans sker den vägen.
Vi förbehåller oss rätten att stryka din beställning om särskilda skäl föreligger, till exempel vid tekniska problem, logistiska problem, slutförsäljning eller felaktig produktinformation. Vi förhåller oss även rätten att neka kunder att handla från vårt sortiment. Anledningar kan vara att man t.ex. säljer vidare våra produkter utan vårt tillstånd eller att man på något annat sätt skadar vårt företag eller varumärke.
Priser och betalning
Priserna på vår webbplats anges i svenska kronor inklusive moms. Betalning sker genom Swish i samband med beställning.
Leveransvillkor
Normal leveranstid är inom 5 arbetsdagar om inte annat anges. Inför lanseringar kan förbeställningar göras, dessa levereras då vid senare tillfälle som då finns angivet på respektive produktsida.
Levande växtmaterial, särskilt sticklingar, försöker vi att endast skicka på måndagar för att de ska befinna sig i fraktföretagets händer så kort tid som möjligt. Under veckor med helgdagar eller semesterveckor kan det därför ta längre tid än nästkommande måndag innan vi skickar. Tyvärr medger inte våra avtal med fraktföretagen att vi kan ta ansvar för förseningar i leveransen. Därav försöker vi att alltid ha marginaler när vi skickar.
Vi skickar beställningar med DHL eller Postnord beroende på typ av försändelse. Växter måste hämtas ut från utlämningsstället samma dag som du aviserats. Växterna måste sedan planteras inom ett dygn enligt bifogad anvisning eller de instruktioner som finns på vår hemsida.
Upptäcker du skador på försändelsen skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av sådan art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (normalt cirka 7 dagar), så debiterar vi dig 150 kr för vårt arbete med hantering av returen av varorna och återbetalar resterande summa av ordervärdet. Om växtmaterialet blivit förstört pga. du inte hämtat ut din försändelse kan vi tyvärr inte återbetala någon del.
Fraktkostnaden inom Sverige är alltid 29kr på fröer, och 69 kr på övriga artiklar (inklusive moms). Frakten redovisas i kassan.
Ångerrätt och retur
Du har enligt distansavtalslagen rätt att inom 14 dagar från mottagandet ångra ditt köp. Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta e-postledes till adressen info@fruperenn.se. Du står själv för kostnaden för returfrakten.
Följande varor är dock undantagna från ångerrätten och kan därför inte returneras:
- Växter, sticklingar, lökar och knölar.
- Andra organiska varor som kan ta skada av att hanteras flera gånger.
Då kan alltid ångra beställningar som ännu inte hunnit skickats. För retur av felaktiga varor, se avsnittet om garanti och reklamation.
Garanti och reklamation
Vår växtgaranti är begränsad, eftersom vi inte kan påverka hur plantorna sköts efter leveransen. Växter är levande och är beroende av rätt skötsel direkt efter mottagandet, samt att de planteras i en miljö som är lämpad för växten ifråga. Vi garanterar dock att växten du har beställt har en bra kvalitet vid leverans och har alla förutsättningar att få en bra utveckling. Detta under förutsättning att du hämtat ut växten från utlämningsstället samma dag som du blivit aviserad om att försändelsen finns tillgänglig för utlämning. Vidare garanterar vi att växterna är av den sort som du beställt.
Felaktiga växter ska reklameras senast dagen efter mottagandet av leveransen via e-post till info@fruperenn.se. I reklamationen behöver du ange orsaken till varför du vill reklamera och bifoga den information vi behöver för att kunna bedöma skicket på den produkt du mottagit. Vi vill därför att du också skickar med detaljerade bilder som visar hur växten såg ut vid ankomsten.
För reklamation av andra typer av varor än växter gäller de allmänna bestämmelserna i konsumentköplagen, som bland annat innebär att du ska reklamera en felaktig vara inom två månader från det att du upptäckt felet. Rätten att reklamera en vara gäller om varan är trasig, bristfällig eller inte stämmer överens med informationen som lämnats i samband med köpet. För att varan ska ses som felaktig ska felet vara ursprungligt. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns redan när du tog emot varan. Varan räknas alltså inte som felaktig om du själv orsakat felet, till exempel genom att använda den på fel sätt.
Personuppgiftsbehandling
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion mellan dig och oss. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/